Skolavslutning på ambassadörsresidenset

2026- ny

 

 

 

 

 

 

 

 

Igår, på självaste nationaldagen, firade vi skolavslutning på ambassadörsresidenset. Vi sjöng tillsammans, visade upp elevernas arbeten från året och sålde vår skoltidning. Stort tack till Svenska kyrkan, Sveriges ambassad och för allt gott från IKEA som hjälpte till att göra dagen extra fin. Tack också till Marcello som spelade piano och till Anna för den goda tårtan.

Tack också till alla elever, lärare och föräldrar för allt ni har bidragit med under året. Det har varit ett fint läsår med mycket lärande, gemenskap och många härliga stunder tillsammans.

För er som missade att köpa vår skoltidning igår så finns den att köpa på Lukasgården eller så kan ni maila till oss: svenskaskolanirom2000@gmail.com
Skoltidningen kostar 5 euro och det är ett uppskattat bidrag till skolans verksamhet.

tidning

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu önskar vi er alla en riktigt fin sommar med vila, soliga dagar och tid tillsammans med familj och vänner.

Tack för i år, och vi ses igen i september!

2026 3 2026 6 2026 4 2026 7 2026 5 2026 1

Vårfest i solig majkväll

vårfest 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svenska skolan i Rom firade sin årliga vårfest en solig majkväll fylld av gemenskap och skratt.

Alla bidrog till ett härligt knytkalas med bland annat köttbullar, kanelbullar och Västerbottenostpaj.
Kvällen bjöd också på ansiktsmålning, poängpromenad och brännboll. En av höjdpunkterna var klädstafetten
där barnen tävlade mot föräldrarna.

Stort tack till alla som medverkade och bidrog till en fin kväll!

vårfest4 vårfest3vårfest2

Besök på den icke-katolska kyrkogården

utflykt6utflykt4

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här veckan har vi varit på besök på den icke-katolska kyrkogården här i Rom, en av de äldsta kyrkogårdarna i Europa! Med hjälp av en skattkarta fick barnen ta sig runt på kyrkogården och leta upp olika symboler, gravar och blommor som vår duktiga guide Fanny sedan berättade mer om.

Vi fick bland annat se gravarna till Ruth Milles, John Keats och Antonio Gramsci, samt flera svenska konstnärer och arkitekter. Dessutom fick vi lära oss att den stora pyramiden också är en grav! Många av eleverna uppskattade också de nästan 20 katter som smög omkring bland gravarna.

Det blev en väldigt spännande och lärorik utflykt!

utflykt2 utflykt3

Skolföreningen i Rom på SUF-konferens på Kreta

Kreta

 

 

 

 

 

 


 

Varje år anordnar SUF, Svensk Utlandsundervisnings Förening, tillsammans med en lokal skolförening en konferens för lärare och föreningar som arbetar med kompletterande svenska. Under tre dagar samlas lärare och föreningsrepresentanter från olika delar av Europa för att nätverka, utbyta erfarenheter och ta del av kreativa och inspirerande föreläsningar.

I april deltog Skolföreningen i Rom i årets konferens, som ägde rum på Kreta. Vår lärare Elisa berättar här om några av sina intryck:

När vi lärare och styrelseledamöter från svenska skolföreningar runt om i Europa samlades på Kreta blev det snabbt tydligt hur lika våra vardagar är. Trots olika länder och förutsättningar delar vi mycket, det kändes nästan som att vi satt i klassrum vägg i vägg, snarare än utspridda över hela Europa.

En sak vi återkom till var hur viktigt det är att eleverna får vara delaktiga i planeringen av lektionerna. Det engagerar, oavsett om det handlar om att skapa egna memoryspel, bidra med “veckans ledtråd” eller skriva i en skoltidning.

Vi pratade också en hel del om digitala verktyg. Behövs de? Är de bättre än papper och penna? Svaret landade nog hos de flesta i att det bästa är en blandning. Olika elever lär sig på olika sätt, och variationen gör att fler hittar något som funkar för just dem.

En utmaning som många av oss delar är att tiden är ganska begränsad, vi har ju bara få timmar i veckan. Hur vet man då som lärare vad som bör prioriteras? Vi var ganska eniga om att om man behöver prioritera, så prioritera att eleverna har roligt och känner att det är meningsfullt att komma till svenskan. Om lusten finns, kommer också mycket annat mer naturligt. Och minst lika viktigt är känslan av tillhörighet, svenskan är inte bara är ett ämne, utan något som faktiskt är en del av vem man är.

Närvaron är en annan sak som ofta varierar, och det påverkar såklart hur lätt det är att följa en progression. Därför pratade vi om hur man kan göra undervisningen mer flexibel, till exempel med digitala inslag eller genom att planera lektioner så att det går att komma in i arbetet även om man missat något tillfälle.

Alla elever är inte bekväma med att använda svenskan muntligt, särskilt inte i början. Vi delade många konkreta tips på övningar och lekar som hjälper till med det, till exempel olika typer av kluringar eller små tävlingar i grupp. När fokus ligger på att lösa något tillsammans, istället för att säga “rätt”, släpper ofta blygheten lite.

Och det allra viktigaste: att lärande fungerar bäst när det känns meningsfullt, tryggt och roligt.

Nästa år är det vår tur att ordna konferensen här i Rom. Det känns både roligt och spännande att få ta över stafettpinnen!

Besök på Svenska Institutet i Rom – med arkeologi och aprilskämt

1april_3 1april_1

 

 

 

 

 

 

 

 

På onsdagens lektion fick vi möjlighet att vara på Svenska Institutet i Rom, eftersom Lukasgården var stängd under stilla veckan. Där tog Joacim Seger, doktorand i antikens kultur och samhällsliv, emot oss och visade runt bland arkeologiska fynd, verktyg och arkiv.

Vi fick besöka både biblioteket och det arkeologiska labbet, och Joacim berättade med stor entusiasm om hur det är att arbeta som arkeolog. Eleverna var mycket nyfikna och ställde många frågor. De undrade bland annat vad gamla tandborstar används till och hur gammal den buckliga stridshjälmen på en av hyllorna var. Det visade sig att hjälmen var från medeltiden, och att tandborstar faktiskt är ett av arkeologens bästa redskap när man rengör uppgrävda keramikskärvor.

Vi passade också på att fråga Joacim om det mest spännande fynd han själv har gjort. Han berättade då om en liten kam i brons som han hittade på Sicilien 2019.

Det blev en fin och lärorik lektion där historiens vingslag verkligen gjorde sig påminda. Besöket avslutades i det stora biblioteket, där eleverna fick sätta sig vid varsitt skrivbord. Då berättade lärarna att det var dags för det årliga provet i svenska – det som avgör om man får fortsätta på svenska skolan. Det blev alldeles tyst i rummet… Men plötsligt ropade alla tre lärarna i kör: “April, april!” Eftersom det ju var den 1 april kunde vi inte låta bli!

1april_4

1april_2

Studiebesök från Tidaholms gymnasium

Studiebesök 1

 

 

 

 

 

 


 

Förra veckan var det extra livligt på Lukasgården. En timme före onsdagslektionen tog vår lärare Karin emot ett studiebesök från Tidaholms gymnasium i Sverige. Besöket bestod av åtta elever från årskurs 3 på yrkesprogrammet Barn och fritid samt två lärare.

Under besöket fick gästerna veta mer om vår verksamhet, undervisning och våra aktiviteter. De hade också många frågor om hur skolan fungerar i Italien, vilket på flera sätt skiljer sig från det svenska skolsystemet.

Studenterna deltog därefter under hela lektionen, uppdelade i våra olika grupper där de assisterade och deltog i aktiviteterna tillsammans med eleverna. Under första delen av lektionen samlades alla för en gemensam stund där våra elever fick möjlighet att ställa frågor och intervjua besökarna.

Det blev ett uppskattat och lärorikt möte för alla – både stora och små.

Studiebesök 3 Studiebesök 2

Årets första aktivitet – skridskoåkning och pizza

skridsko1

 

 

 

 

 

 

 

 

Idag hade vi årets första gemensamma aktivitet på Svenska Skolan i Rom – en av våra mest uppskattade traditioner. Vi åkte skridskor tillsammans, skrattade, hejade på varandra och åt pizza. En rolig och efterlängtad aktivitet som vi gör varje år och som alltid skapar fina minnen.

Välkomna till vårterminen 2026

pexels-digitech-1438761 (1)

 

 

 

 

 

 

Efter ett härligt jullov är det dags för terminsstart med nya lektioner och aktiviteter.
Vi kör igång enligt nedan:

– Lukasgården onsdag 7/1
– Online torsdag 8/1
– Castelli måndag 12/1
– San Saba tisdag  13/1
– Tisus online tisdag 13/1

Vår första aktivitet tillsammans blir skridskoåkning söndagen 18 januari.

Behöver ni komma i kontakt med oss är det bara att maila: svenskaskolanirom2000@gmail.com
Vi ser fram emot att ses snart!

(Bild av Ruvim Miksanskiy: https://www.pexels.com/sv-se/foto/1438761/)

God Jul och Gott Nytt År!

Lucia12025

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu är vi inne på den sista lektionsveckan före jullovet, efter vår mycket fina och stämningsfulla Luciakonsert.

Vi vill rikta ett varmt och innerligt tack till IKEA för det generösa stödet till vårt Luciafirande – glögg, pepparkakor, ljus till våra tärnor och mycket mer. Ett stort tack även till ambassadören och prästen för de fina och uppskattade orden som bidrog till en minnesvärd kväll.

Ett särskilt tack till alla barn och ungdomar i Luciatåget, till vår fina Lucia samt till vår fantastiska pianist och körledare, som tillsammans skapade en så vacker och minnesvärd konsert.

Vi vill också tacka våra fantastiska elever, engagerade lärare och alla föräldrar för ert stöd och er medverkan under terminen. Vi ser redan fram emot att ses igen under vårterminen.

Vi önskar er alla ett riktigt skönt jullov, en god jul och ett gott nytt år. Vi ses igen i januari.

Lucia22025

Lär känna vår Lucia

Den 13e december firar vi Lucia och enligt skolans traditioner så är det den äldsta flickan i föreningen som blir årets Lucia. Nu får vi chansen att lära känna henne lite bättre. Tack Clara! Vi ser fram emot att se dig som Lucia.

ClaraLucia
Jag heter Clara, är 18 år och bor i Rom, Italien, där jag är född och uppvuxen. Min mamma är svenska och min pappa italienare.

Just nu går jag mitt sista år på gymnasiet med inriktning mot bild och arkitektur. Jag kom nyligen hem efter ett år som utbytesstudent i Québec, Kanada, där jag blev flytande i franska. Min passion är språk, andra kulturer och att resa.

Musik är också mycket viktig för mig. Jag spelar lite piano och är själv lärt mig gitarr, och har nu även börjat spela elgitarr. På mellanstadiet gick jag musiklinjen där jag spelade tvärflöjt. Jag tycker också mycket om att sjunga.

För mig har traditioner en stor betydelse. De handlar om att föra vidare värdefulla vanor och seder från generation till generation, så att de aldrig glöms bort. Framför allt ger traditionerna mig en stark känsla av samhörighet med Sverige.

Jag älskar att baka och det gör att de svenska baktraditionerna kring Lucia och jul ligger mig extra varmt om hjärtat.

Till de yngre eleverna i Svenska skolan vill jag säga: Håll hårt i möjligheten att få utveckla och studera det svenska språket; Att kunna ett till språk, särskilt ett som är en del av er egen bakgrund är en tillgång som kan öppna dörrar till många framtida möjligheter.